Zpět

Cviky na ploché nohy

Praktické rady, které můžete vyzkoušet doma a bez drahých pomůcek

Cviky na ploché nohy

V minulém článku, na téma ploché nohy, jsem se zmiňovala o léčebném tělocviku a dnes, bych Vám chtěla ukázat že to není nic složitého. U plochých nohou je nejdůležitější zdravotní obuv, napomoci návratu k normálu a k urychlení léčby slouží nesčetné množství cviků od ortopedů. Vybrala jsem některé cviky, které můžete zkoušet sama doma bez drahých cvičebních pomůcek.

Začněme s těmi jednoduššími a postupně budeme zvyšovat zátěž.

Rozhýbání

Posaďte se na zem, natáhněte nohy a začněte kroužit nohama v kotníku směrem dovnitř a ven. Nejdříve zopakujte 10 krát pohyb směrem dovnitř, poté 10 směrem ven. Snažte se kroužit oběma nohama současně. Po chvíli budete cítit jak Vás v nohou “tahá”. Nikdy nedělejte tento cvik přes bolest.

Špička - pata

Postavte se, narovnejte se a pomalu kolíbavým pohybem přecházejte ze stoje na patách na špičky, opakujte 20 krát. Pokud neudržíte rovnováhu, nebo nezvládnete stát na špičkách, zkuste totéž v sedě - posaďte se na židli, narovnejte se, nohy dejte od sebe na šířku ramen a kolíbejte. V sedě opakujte aspoň 30 krát.

Mačkání utěrky (ručníku)

Posaďte se na židli, a před nohy si rozložte utěrku. Snažte se jí uchopit prsty a zvednout. Následně můžete zkusit utěrku natáhnout, stoupnout si na ní a snažit se jí palci srolovat pod plochu chodidla. U obojího se snažte být co nejvíc narovnaná.  

Předklon bez ohybu

Pravděpodobně budete potřebovat se o něco opřít. Stoupněte si, narovnejte se, stůjte celými nohami na podložce. Pomalu se bez zvednutí chodidel, rovná jako pravítko, nahněte dopředu.

Kreslení

Připravte si na zem papír a posaďte se vedle něj. Uchopte tužku palcem a ostatními prsty a snažte se nakreslit nějaký obrázek. (Dá se i lehce podvádět s propiskou.)

Kotníky k tělu

Tento cvik je trochu náročný i na břišní svalstvo. Sepněte nohy ploskami chodidel, s koleny od sebe a pokoušejte se přitahnout kotníky k tělu, aniž byste chodidla oddělily od sebe. Vyzkoušejte i verzi, ve které se budete pokoušet kotníky dostat k sobě, ale kolena držet odděleně.

Cvičení s balonkem

Nejvhodnější jsou overbally, nebo pěnové míčky. Overball se nafoukne jen lehce. Vloží se pod místo kde má být klenba co nejvyšší a pomalu pokoulejte balonkem, došlapujeme patou, přejíždíme nohou zepředu do zadu od špičky po patu. S pěnovým míčkem můžete zkoušet totéž.